Redegjørelse av aktsomhetsvurderinger for Diakonhjemmet Omsorg AS juni 2024.
Diakonhjemmet Omsorg AS, heretter DHO, er et heleid datterselskap (aksjeselskap) av Det Norske Diakonhjem. DHO er en ideell organisasjon som driver tjenester innen helse og omsorg.
I 2023 drev DHO 4 sykehjem, hjemmetjeneste organisert i to baser, Omsorg+ med tilhørende kafé, samt oppfølging av forsterkede fosterhjem og konsulenttjenester innen barnevern. Daglig ledelse besto av administrerende direktør, som har det overordnede ansvaret for driften, og støttes av en administrasjon bestående av om lag 11 årsverk.
Virksomheten sysselsatte i 2023 ca. 600 årsverk og hadde en omsetning på 547 MNOK.
Retningslinjer og rutiner for å håndtere faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold:
DHO følger en felles policy (Policy - Åpenhetsloven) for alle virksomhetene i Diakonhjemmet som forplikter til å arbeide systematisk og regelmessig med å sikre grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold hos våre leverandører. DHO følger OECDs retningslinjer og Hovedorganisasjonen Virkes anbefalinger knyttet til god praksis for etterlevelse av åpenhetsloven.
DHO har fokus på en ansvarlig innkjøpspraksis og følger en felles innkjøpspolicy som gjelder alle virksomhetene i Diakonhjemmet, samt en egen innkjøpsrutine for DHO som er mer detaljert. Videre stilles det kontraktsmessige krav ved inngåelse av nye kontakter.
DHO har et systematisk HMS-arbeid, der det gjennomføres årlige vernerunder og medarbeidersamtaler. Det er også fokus på avvikssystem og varslingsrutiner.
Styrende dokumenter for innkjøp og leverandørkontakt:
- Overordnet innkjøpspolicy for Det norske Diakonhjem (morselskap)
- Innkjøpsrutine for Diakonhjemmet Omsorg AS
- ISO 14001/Miljøfyrtårn
- Standard kontraktsvilkår ved inngåelse av nye kontrakter, basert på «kontraktsvilkår for ivaretagelse av grunnleggende menneskerettigheter i leverandørkjeden» utarbeidet av DFØ og Etisk Handel Norge
- Etiske retningslinjer, som også inkluderer retningslinjer og varslingsrutiner for å hindre diskriminering, trakassering og andre kritikkverdige forhold
- FNs bærekraftsmål
- Strategiplan 2020-2030
- Diakonhjemmet Omsorg strategi 2022-2026 (revidert våren 2024)
- Bransjestandard for ideell velferd
- OECDs veilederfor aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv
Kartlegging og vurdering av faktiske og potensielle negative konsekvenser for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold:
DHOs virksomhet drives i egeneide bygg med egne ansatte, eller i bygg som stilles til disposisjon av Oslo kommune. Bygningsmassen er underlagt intern og ekstern kontroll, og overholder krav i henhold til lov, forskrift og kontrakter. Alle deler av virksomheten er tariffbundet eller styres med utgangspunkt i tariffavtale, og det er etablerte, velfungerende strukturer for medvirkning og partssamarbeid. Det er kjente utfordringer knyttet til deltidsstillinger og kortvarige arbeidsforhold som tilkallingsvikar. Det arbeides med å bedre situasjonen gjennom et heltidskulturprosjekt og ved at prosedyrer finnes, oppdateres og kontrolleres mht. etterlevelse.
I vår aktsomhetsvurdering har vi undersøkt de ti største leverandørene målt i volum, eksklusiv selskaper i samme konsern. Dette utgjør i underkant av 70% (65% eksklusiv Det norske Diakonhjem og VID, 68% inklusiv Det norske Diakonhjem og VID) av Diakonhjemmet Omsorgs totale innkjøpsvolum. Vi har vurdert at innkjøpsvolum i økonomisk verdi må antas å være proporsjonalt med vårt eventuelle medansvar og påvirkningskraft for uakseptabel praksis.
De ti leverandørene har fått tilsendt en spørreundersøkelse utarbeidet på grunnlag av anbefalinger fra Hovedorganisasjonen Virke. Spørreundersøkelsen ble besvart av 9 av 10 leverandører.
Resultat av spørreundersøkelse:
- 9 av 9 leverandører opplyser at de kan slutte seg til DFØ og Etisk Handel Norges
- kontraktsvilkår, eller tilsvarende vilkår
- 5 av 9 leverandørene meddeler at de har avdekket risiko for brudd på arbeidstaker- og menneskerettigheter de siste fem årene
- 8 av 9 leverandører oppgir de har iverksatt tiltak for å forbedre arbeidstaker- og menneskerettigheter i leverandørkjeden
- 9 av 9 leverandører har standard kontraktsvilkår som stiller krav til arbeidstaker- og menneskerettigheter
- 4 av 9 leverandører meddeler at de har standard kontraktsvilkår som hovedregel, men at det likevel kan forekomme at disse ikke er gjort gjeldene for noen leverandører
Samtlige av DHOs leverandører er norske, de ti vi har undersøkt er alle pliktige til å rapportere på åpenhetsloven. Ut ifra deres rapportering på åpenhetsloven gjort tilgjengelig på deres hjemmesider, har vi innhentet ytterligere informasjon.
Det er ikke identifisert faktiske negative konsekvenser i egen virksomhet, men gjennom våre aktsomhetsvurderinger har vi avdekket faktiske negative konsekvenser hos våre leverandører:
- • Ved bruk av underleverandører
Én leverandør har gjort overordnet rede for funn hos underleverandører i Asia. Redegjørelsen gir ikke grunnlag for videre oppfølging i år, men noteres for videre oppfølging.
I tillegg er det avdekket risiko for negative konsekvenser:
- Ved bruk av underleverandører
Én leverandør har gjort rede for risiko i leverandørkjeden. Redegjørelsen gir ikke grunnlag for videre oppfølging i år, men noteres for videre oppfølging
Tiltak for stanse, forebygg eller reduser faktiske negative konsekvenser og risiko for negative konsekvenser:
Leverandører som rapporterer om faktiske negative konsekvenser eller risiko for negative konsekvenser, vil vurderes og følges opp der vi vurderer det nødvendig.
Samtlige leverandører som rapporterer om faktiske negative konsekvenser for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold har retningslinjer og gode rutiner på plass for å følge opp dette. Vi anser at det dermed ikke er behov for ytterligere oppfølging fra vår side.
Når det gjelder risikohåndtering velger DHO å følge opp en leverandører da vi vurderer at leverandøren ikke forklarer tilstrekkelig godt hvordan avdekket risiko håndteres.
I tillegg følges en annen leverandør opp på grunnlag av prioriteringene de har gjort, da vi ser at selskaper som har potensielt høy risiko er utelatt fra aktsomhetsvurderingen.
Vi ønsker å bidra til en kontinuerlig forbedring i leverandørkjeden og for å begrense vesentlig risiko for negative konsekvenser har vi iverksatt følgende tiltak:
- Styrket fokus på bærekraft, miljø og menneskerettigheter i innkjøpsprosesser
- Jobbe på tvers av Diakonhjemmets virksomheter, for å skape samhandling, gode strategiske valg og rutiner
- Kreve at ansatte og leverandører gjør seg kjent med og etterlever selskapets retningslinjer og respekt for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold
- Utarbeidet egen policy for aktsomhetsvurderinger og arbeidet med dette vil skje systematisk og som en integrert del av virksomheten
Iverksatte tiltak har gitt følgende resultat eller forventet resultat:
Innføring av policy for etterlevelse av åpenhetsloven og revisjon av innkjøpspolicy og -reglement har bidratt til å styrke DHOs bevissthet på sin innkjøpsmakt og har ført til at spørsmål knyttet til å sikre menneskerettigheter og anstendige arbeidsvilkår har fått større oppmerksomhet i forhandlinger med leverandører.
Vi antar at oppmerksomheten vi vier leverandører som ikke gir tilstrekkelige forklaringer bidrar til et ekstra påtrykk i deres eget arbeid for å treffe tiltak og redusere risiko.
Rapport 30. juni 2024
Her ligger signert rapport Åpenhetsloven 2024