Kirkelig kulturverksted hadde ansvar for innredning og utsmykningen av kirkerommet, i samarbeid med Arkiforum og Diakonhjemmet. Møbeldesigner og interiørarkitekt var Terje Hope.
Fondveggen
Billedhugger og formgiver Gunnar Torvund sto for fondveggen:«Nyfødt og rå står fondveggen, som vår virkelighet og hverdag, med små gløtt inn i det edle, det hellige.» De innfelte relieffene og skulpturene i fondveggen representerer grunnleggende elementer i en diakonal forståelse:
- Hånden; diakoni som Jesu henders gjerning
- Båten; symbolet for menigheten og omsorgsfellesskapet
- Olivengrenen; symbolet for håpet
- Kristusikonet; markere diakoniens utgangspunkt og mål
Alteret
Alteret er plassert midt i rommet for å understreke at sentrum for fellesskapet mellom de som samles er Kristus og alle er invitert til å sitte til nattverdens bordfellesskap. Gunnar Torvund har også utformet alterskulpturen av den lidende og seirende Kristus.
Kapellets korsform som strekker seg mot de fire himmelretningene uttrykker at mennesker samles fra alle verdenshjørner. Vi sendes også tilbake ut til hele verden for å stå sammen med Gud i kamp og omsorg for mennesker.
Det helliges øye
I veggen mellom atriet og kapellet er det helliges øye. To billedtepper rammer inn glassmaleriet. Teppene er vevd av tekstilkunstner Rigmor Bové.
Åpent kapell
Studentprest og studentdiakon bruker kapellet i sitt arbeid, og kapellet er lett tilgjengelig og i daglig bruk av studenter og ansatte ved Diakonhjemmet. Ved større anledninger kan to tilstøtende undervisningsrom og det store atriet utenfor innlemmes i kapellet. Akustikken er god og kapellet er øvingslokale for Sølvguttene.