Et godt arbeidsmiljø er en viktig forutsetning for å kunne gjøre en god jobb, utføre de oppgavene vi har ansvar for og nå felles mål og resultat. Arbeidsmiljøet er medarbeideres og lederes felles ansvar, og vi har alle en viktig rolle i arbeidet for et godt arbeidsmiljø for alle.
Ved å svare på spørreskjemaet bidrar du med viktig informasjon som skal brukes til å utvikle og forbedre din og dine kollegaers arbeidssituasjon og arbeidsmiljø. Ditt svar er viktig for å oppnå et best mulig resultat for alle. Vi håper derfor at du ønsker å delta!
Undersøkelsen skal kartlegge arbeidsmiljø og HMS (helse, miljø, sikkerhet). Disse henger sammen og påvirker hverandre, derfor er det viktig å se på dette samlet.
Spørsmålene i undersøkelsen er delt inn i temaene engasjement, samarbeidsklima, arbeidsforhold, sikkerhetsklima, fysisk arbeidsmiljø, opplevd lederatferd, psykososialt arbeidsmiljø og mål og strategi.
Gjennomføring
Medarbeiderundersøkelsen sendes ut til alle ansatte i Stiftelsesadministrasjonen.
Du får tilsendt medarbeiderundersøkelsen på e-post (jobb), sammen med en lenke til Questback og du svarer ved å følge lenken i e-posten. Spørsmålene består av påstander og spørsmål om arbeidet og avdelingen den ansatte arbeider i. Du svarer på spørsmålene ved å krysse av på det svaralternativet (5 svaralternativer fra f.eks. helt uenig til helt enig) som passer best for din oppfatning. Disse blir omregnet til tall på en skala fra 0 til 100.
Bedriftshelsetjenesten (BHT) behandler og bearbeider svarene. Lederne får rapport fra medarbeiderundersøkelsen i sin avdeling i uke 2/2023 (se nederste avsnitt om personvern og anonymitet - ingen kan identifiseres).
Rapporten brukes i grupper/workshops i hver avdeling for å identifisere forbedringsområder og hva man ønsker å bevare og videreutvikle, og utarbeide tiltak for hvordan vi kan oppnå et godt arbeidsmiljø.
Resultatet legges til grunn for revisjon av HMS-handlingsplan 2023-2024 som følges opp i avdelingene og måles igjen på et senere tidspunkt
Oppfølgingen
Oppfølging av undersøkelsen er avgjørende for å få til forbedring. Oppfølgingsarbeidet er et felles ansvar for ledere og medarbeidere.
Den enkelte leder har ansvar for å følge opp i egen enhet/avdeling, i samarbeid med ansatte, lokale tillitsvalgte og verneombud. Lederne skal ha gjennomgått resultater med sine ansatte innen utgangen av januar 2023.
Leder har ansvar for gjennomgang av resultater, presentasjoner, gruppesamtaler, tiltaksplan og oppfølging gjennom året. Medarbeider har ansvar for å bidra med informasjon av betydning for et godt arbeidsmiljø, forslag til tiltak og medansvar for å samarbeide og bidra til å gjennomføre de tiltakene man blir enige om. De tiltakene man blir enige om, skal følges opp gjennom hele året.
Medarbeiderundersøkelsen gjennomføres hvert annet år og vil slik fungere som kartlegging og «løypemelding» underveis i forbedringsarbeidet.
Hvem deltar?
Hvem skal delta:
- Fast ansatte i 20 % stilling eller mer
- Midlertidig ansatte i 20 % stilling eller mer i minimum 1 år
- Ansatte som har permisjon med lønn
Hvem skal ikke delta:
- Ansatte som har ulønnet permisjon
- Timelønnede
- Ansatte som har vært ansatt i mindre enn 3 måneder
Anonymitet og personvern
Det er frivillig å delta i undersøkelsen, og alle opplysninger vil bli behandlet konfidensielt.
Alle resultater vil bli presentert som gjennomsnittsverdier, slik at ingen enkeltpersoner kan gjenkjennes. Minimum sju personer i en avdeling må ha svart på undersøkelsen, for at det skal utarbeides en egen sluttrapport for denne avdelingen. Ingen ledere eller andre i Stiftelsesadministrasjonen vil få tilgang til den enkeltes svar.
De ansattes identitet vil være skjult. Når skjult identitet brukes i undersøkelser, vil ingen identifiserbar informasjon, som f.eks. nettlesertype og -versjon, IP-adresse, operativsystem eller e-postadresse, bli lagret sammen med svaret. Vi kan ikke spore tilbake til hvem som svarer, da disse opplysningene er lagret hos Questback. Questback, som databehandler, har tiltak som sikrer at behandlingen av personopplysninger er i overensstemmelse med kravene i personvernforordningen (GDPR).
Har du spørsmål om undersøkelsen kan du ta kontakt med din nærmeste leder, eller ingunn.moser@diakonhjemmet.no