Barnehagene på Diakonhjemmet markerer samenes nasjonaldag med å bli kjent med samisk kultur og tradisjoner.

6. februar er samenes nasjonaldag. Lahkoe biejjine!

På Diakonhjemmet markerer vi samenes nasjonaldag på ulike måter, fordi våre virksomheter er ulike. Vi er med på å sikre en verdibasert oppvekst, vi bygger kunnskap og oppfordrer til kritisk refleksjon og vi yter gode spesialisthelsetjenester til våre pasienter. Det samiske flagget heises på Diakonhjemmet i Oslo, utrolig nok for første gang.

I barnehagene i Diakonhjemmet Omsorg, blir barna introdusert til samisk kultur og tradisjoner. Reinsdyr, lavvoer, dukker har stått framme de siste dagene, i anledning den kommende markeringen. Barn maler og tegner mens de hører på samisk musikk. De har også laget søljer som samene har på sin nasjonaldrakt og lært seg noen nordsamiske ord.

I dag reiser førsteamanuensis ved Kirkelig utdanningssenter nord/VID Tromsø Tore Johnsen en viktig diskusjon i Aftenposten. Han spør i hvilken grad ansvaret for å sikre et kunnskapsløft om fornorskingspolitikk skal være institusjonelt eller om det skal hvile på forskernes initiativ?

Uken etter nasjonaldagen, 14. februar arrangerer VID en konferanse om Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport i et sosialfaglig og diakonalt perspektiv.

På sykehuset vil noen av våre ansatte kle seg i koften og ha den på jobb hele dagen. Det er stas at ansatte på denne måten viser sin samiske identitet.

I dag feier Diakonhjemmet samenes nasjonaldag og gratulerer med dagen!

Konferanse

Utdanningsinstitusjoners ansvar for sannhet og forsoning, om Sannhets- og forsoningskommisjonens rapport i et sosialfaglig og diakonalt perspektiv!
14. februar kl. 10.30–15.45 på VID Oslo, eller digitalt

Kronikk Aftenposten

Papirlapper og sukkerbiter. Hvordan kan utdanningsinstitusjonene bidra til sannhet og forsoning?
Tore Johnsen, førsteamanuensis, Kirkelig utdanningssenter nord, VID Tromsø

Nyhetssak, Diakonhjemmet sykehus

På jobb i kofte
Ansatte ved Diakonhjemmet sykehus markerer nasjonaldagen med kofte på jobb.