Hans Lysheim er Diakonhjemmet stiftelses påtroppende økonomi- og finansdirektør
Lysheim er en erfaren leder med bred og sammensatt kompetanse. Han kommer fra Humana Omsorg og Assistanse, hvor han jobbet med integrasjonen av Team Olivia Norge AS fra juni 2024. Før det var han som økonomidirektør i Team Olivia Norge AS, en del av del av selskapets konsernledelse i Norge, med ansvar for både økonomi og IT. Gjennom sin karriere har han hatt ulike roller med betydelig ansvar for virksomhets- og økonomistyring, controlling, rapportering og internkontroll.
Lysheim har en Bachelor of Commerce med spesialisering i internasjonal Business og Finance fra McGill University, Montreal i Canada. I tillegg har han en Executive Master of Management innenfor grønn vekst og konkurransekraft, endringsledelse og prosjektledelse fra BI.
Lysheim begynner på Diakonhjemmet 1. juni.
– Rekrutteringsprosessen har gjort meg enda mer nysgjerrig på å bli kjent med andre deler av stiftelsen og virksomhetene. Jeg gleder meg til å kunne bidra strategisk og operativt. Jeg tar med meg min erfaring fra strategiarbeid, finansiering og virksomhetsstyring i forskjellige bransjer og organisasjoner inn i stillingen. Jeg er også glad i folk og ser frem til å bli kjent med fremtidige kollegaer og medarbeidere, avslutter han.
En styrke for helheten
Stiftelsens administrasjon er en liten organisasjon med et bredt mandat og et mangfold av oppgaver i et komplekst system. Våre virksomheter har ulike oppdragsgivere og finansieringsordninger, er organisert som ideelle aksjeselskaper og har gode planer for videreutvikling av sine tjenester. I løpet av 2025 vil utbyggingen av Diakonhjemmet hage starte. Den vil støtte utviklingen av nye tjenester og aktiviteter innenfor helse, omsorg, utdanning og forskning.
– Vår administrasjon må sikre en forsvarlig forvaltning og strategisk utvikling av økonomiske og materielle verdier i tråd med stiftelsens formål. Hans har gjennom prosessen vist seg å være svært motivert og ha god forståelse av organisasjonen. Han har en sterk lederprofil og vil bidra godt både inn i stiftelsen og i støtte og samarbeid med Diakonhjemmets datterselskaper. Jeg ser fram til å få Hans om bord, sier administrerende direktør Ingunn Moser.

Rett person inn i vårt komplekse arbeid
Hans har lang erfaring med effektivisering og organisasjonsutvikling innenfor økonomiområdet, styring og ledelse i konsernstrukturer. Han har blant annet jobbet med virksomheter som tilbyr ulike helse- og velferdstjenester.
– Dette er uten tvil et pluss for stiftelsens videre arbeid som vil komplementere ledelsen, fortsetter viseadministrerende direktør Runar H. Nygård.

I tillegg har han jobbet innenfor andre fagområder som er relevante for videreutviklingen av Diakonhjemmets strategi. Hans har hatt ansvar for digitalisering og gjennomført ulike endrings- og forbedringsprosesser. Dette gjør ham til en svært kvalifisert leder som vil supplere ledelsen av stiftelsens administrasjon, avslutter Nygård.