Ergonomi på arbeidsplassen

Fysisk arbeidsmiljø - ergonomi

Gode ergonomiske forhold på arbeidsplassen bidrar til å forebygge muskel- skjelettplager og arbeidsrelatert sykefravær. Ergonomi omhandler både det fysiske (kjemisk, inneklima og mekanisk), psykososiale og organisatoriske arbeidsmiljøet.

Det fysisk arbeidsmiljøet

På sykehuset utføres det mange ulike typer arbeid. I hovedsak kan vi dele arbeidet inn i to grupper; tungt fysisk arbeid og ensidig belastende arbeid. For eksempel kan arbeidet på post, lager og kjøkken være tungt fysisk. Bioingeniørene og kontoransatte jobber mest ensidig belastende da de gjentar de samme, små bevegelsene en hel arbeidsdag.

Uansett arbeidsoppgaver så er det viktig med variasjon og hyppige, korte avbrekk. Det er ikke alltid så enkelt å se hvordan man kan variere. Observer kollegaene dine i arbeid og snakk sammen om ulike måter å løse arbeidsoppgaver på slik at dere får mest mulig variert belastning.

Kontorarbeidsplassen

Uansett arbeidssted så har de fleste noe kontorarbeid hvor de benytter datautstyr. Dataarbeid kan fort bli ensidig og gjentakende. Det er viktig at du er bevisst hvordan du jobber. Både hvordan du organiserer arbeidsoppgavene dine og hva slags arbeidsteknikk du bruker. Du som deler arbeidsbord med andre må være god til å stille inn utstyr før du setter i gang med arbeidsoppgavene. Stol og bord, mus, tastatur og skjerm må stilles inn og plassere hensiktsmessig for deg.

Hevesenkebord som enkelt kan reguleres i høyden er optimalt med tanke på å tilrettel ge for variasjon i arbeidshverdagen. Du kan sitte og jobbe med stol og bord i ulike høyder, og sist, men ikke minst, du kan stå og jobbe! Stillesitting er trussel mot folkehelsen. Nasjonale anbefalinger for fysisk aktivitet og stillesitting sier at tiden i ro bør reduseres. Regelmessig pauser hvor du reiser deg opp og beveger deg anbefales for alle som sitter mye på job eller i fritiden. Å tilrettelegge med hevesenkebord på jobb er et av tiltakene som foreslås for å redusere stillesitting. Det finnes ulike datahjelpemidler for å legge til rette for gode og hensiktsmessige arbeidsstillinger. Mousetrapper er en midtstilt datamus som for mange gir en bedre stilling for skulderledd og mindre belastning av muskler i underarm. Underarmsstøtteplate er en plate som hektes på arbeidsbordet slik at du ikrer skikkelig hvile for hele underarmen. Avlastningsmatte og ståbrett er god hjelpemidler ved stående arbeid.

Forflytning

Hensikten med forflytning er å unngå belastning som kan føre til plager og skader. Ansatte skal ha kunnskap om hensiktsmessig forflytning, slik at de selv kan finne gode løsninger på ulike forflytningssituasjoner og utføre arbeidet på en forsvarlig måte. Leder har ansvar for at de ansatte får opplæring i forflytning. Arbeidstaker er ansvarlig for å benytte læringsmulighetene og tilgjengelige hjelpemidler for å ta vare på egen helse.

Ved Diakonhjemmet sykehus er forflytningsveileder ansvarlig for den praktiske gjennomføringen av undervisningen. Forflytningsveilederne kurses hos Per Halvor Lunde og samles to ganger i året til fagdag i sykehusets og bedriftshelsetjenestens regi. Alle ansatte som jobber med forflytning skal få opplæring.

Forflytningshjelpemidler er viktige for å forebygge overbelastning og skader. I Arbeidsmiljøloven § 4-4. Krav til det fysiske arbeidsmiljøet, står det at nødvendige hjelpemidler skal stilles til arbeidstakers disposisjon. Personløfter, forflytningsduk, forflytningslaken, forflytningsbrett og forflytningsplattform (for eksempel Ross return) er eksempler på slike hjelpemidler.

Hensiktsmessig forflytningsteknikk gjelder ikke bare dem som jobber med pasienter. Manuelt arbeid omfatter alle former for forflytning eller bevegelse av objekter og kan gi risiko for helseplager ved at arbeidet blir for tungt, for ensformig, foregår i uheldige arbeidsstillinger eller varer for lenge.

Arbeidsgiveren må derfor ha øye for sammenhengen mellom arbeidsstillinger og arbeidsbelastninger, bruk av hjelpemidler og arbeidsutstyr, innredning av lokalene og den totale belastningen som arbeidet gir. Det gjelder i forbindelse med både planlegging, utforming og utførelse av manuelt arbeid, se temaside for Arbeidstilsynet om ergonomi.

Arbeidsplassvurdering

Arbeidsplassvurdering utføres av bedriftsfysioterapeuten. Sammen med arbeidstaker og leder se fysioterapeuten etter gode løsninger for tilrettelegging. Ansatte kan be om arbeidsplassvurdering ved behov. Behov kan for eksempel være at den ansatte er usikker på hvordan utstyret skal stilles inn, hva som er heldig arbeidsstillinger eller om den ansatte har noen plager som kan relateres til arbeidsplassen og/eller arbeidsoppgavene. Bedriftsfysioterapeuten er rådgiver. Det betyr i praksis at fysioterapeuten gir råd, men har ikke myndighet til å pålegge noen noe. Det er opp til leder med budsjettansvar om det skal gjøres innkjøp der det er aktuelt.

Fysisk aktivitet

Diakonhjemmet, stiftelsen, høgskolen og sykehuset, har lagt til rette for fysisk aktivitet. Arbeidsgiver skal ifølge Arbeidsmiljøloven (2015) vurdere tiltak for å fremme fysisk aktivitet blant arbeidstakerne. DiaFrisk er et velferdstilbud som ligger på Diakonhjemmet sykehus, Steinerud. Ansatte betaler en lav månedsavgift som medlem. I tillegg er det inngått bedriftsavtaler med andre treningssenter.