Chat med en farmasøyt
– Mange har rett og slett veldig mange spørsmål om legemidler, sier Hilde Frøyland. Hun er klinisk farmasøyt og ansvarlig for chattetjenesten ved Diakonhjemmet Sykehusapotek.
– Hvorfor satser Diakonhjemmet Sykehusapotek på legemiddelchat?
– Fordi folk har mange spørsmål om legemidler, og får ikke alltid med seg det som blir sagt hos legen, eller hos farmasøyten. Det er ikke alltid informasjon blir gitt heller. Mellom 30-50 % av alle legemidler brukt mot kroniske sykdommer brukes feil. Som kliniske farmasøyter på sykehusets sengeposter og inne på sykehusapoteket får vi daglig mange spørsmål fra både helsepersonell, studenter, pasienter og pårørende. Vi opplever at det er et stort behov for legemiddelinformasjon.
– Hvorfor akkurat en chat? Er det ikke andre kanaler som er bedre egnet?
– Det er ikke alltid like lett å få tak i legen eller farmasøyten, for en kjapp avklaring av spørsmål. Da trenger man et sted hvor man umiddelbart får svar. For noen er det viktig at man kan være anonym, og ikke minst at det er gratis å bruke chatten.
– Chat er ikke det eneste vi gjør. Vi treffer pasienter på sengepostene, og i sykehusapoteket og vi har startet Medisinpodden - en podkastserie hvor vi tar opp aktuelle problemstillinger om legemidler og hvor målgruppen er pasienter og pårørende. Vi tilbyr også legemiddelsamtale hvor man avtaler et møte med en farmasøyt, for å gå igjennom pasientens legemidler og svare på spørsmål og bekymringer knyttet til legemiddelbruk.
– Diakonhjemmet Sykehusapotek har jobbet med kommunikasjon rundt legemidler i mange år, og underviser i tillegg blant annet pasienter og pårørende på Lærings- og mestringssenteret ved Diakonhjemmet Sykehus.
– Hvem svarer på chatten?
– Det er Diakonhjemmet Sykehusapotekets egne sykehusfarmasøyter som svarer deg.
– Hva kan jeg spørre farmasøyten om?
– Du kan spørre om alt som handler om legemidler. Hvordan de virker, dosering, bivirkninger, hvordan medisiner passer sammen, oppbevaring av medikamenter, spørsmål om resepter, tips og råd om medisiner, ernæring, hjelpemidler som bleier og stomiutstyr og hudpleieprodukter, for å nevne noe.
– Nå som pollensesongen er i gang, litt tidligere enn normalt, kan man for eksempel chatte med farmasøyten om allergi og allergimedisin.
– Er det trygt å oppgi så mye om min egen helse i en chat?
– Det er viktig å si at du kan være helt anonym når du chatter med farmasøyten. Samtalen blir også slettet umiddelbart etter at den er avsluttet. Ingenting blir lagret.
– Det betyr også at vi ikke kan følge opp informasjon som vi får gjennom samtalen, eller fortsette en samtale hvis du har tilleggsspørsmål. Da må du ta kontakt på nytt og oppgi bakgrunnsinformasjon en gang til.
Pasientenes legemiddelchat
- Åpen på hverdager fra 10–15
- Spør om alt som handler om legemidler
- Spørsmål besvares av farmasøyter ansatt ved Diakonhjemmet Sykehusapotek
- Du er anonym, og samtalen blir slettet
Slik fungerer chattetjenesten
- Finn dialogikonet på Diakonhjemmet Sykehusapoteks side
- Trykk på chatteikonet
- Velg «start chat»
- Skriv inn ditt spørsmål
Diakonhjemmet Sykehusapotek
Publisert 17. februar 2020