9000 besøkende hver måned
– Det er masse å gjøre, men det viktigste er å ha det gøy på jobb og også med dem man jobber sammen med, sier Hamid.
Det kan være veldig hektiske arbeidsdager, for det kommer innom 6–9000 besøkende i løpet av en måned. Blant besøkende er deltakere på aktiviteter, besøk til beboere og ulike tjenester til beboerne. Hamid og hans team har kontakt med veldig mange av disse, fordi alle kan sende en tilbakemelding direkte på e-post. Det er mange som har spørsmål, og alle skal få et svar.
– Det er en kunst å kunne svare på alle disse tilbakemeldingene, forteller Hamid. Det mottas positive, men også konstruktive tilbakemeldinger. Kommunikasjonen med de besøkende bidrar til at teamet kan gjøre forbedringer.
Aktiviteter og samarbeid
Det er mange aktiviteter i Omsorg+, og måten disse er organisert på er enestående i Norge. Husvertene har en egen driftsmodell med ansvar for aktivitetene, som planlegges etter kartlegging av ønsker blant beboere og besøkende. Innspillene mottas igjennom uformelle samtaler. Tilbudene er mange, og er både gratis og rimelig slik at alle skal kunne delta.
I aktivitetssenteret er det mulighet for sosiale fellesskap og tilbud som kafeen med hjemmelaget mat, kulturarrangementer og treningssenteret.
Husvertene organiserer turer, for eksempel til Vinderen eller Røa seniorsenter. Det skjer i samarbeid med frivillighetssentralen som henter dem som vil ut på tur.
Aktivitetene er delt opp i to typer, der noen gjentar seg fra uke til uke mens andre varierer. Det er meningen at man skal velge og vrake. Programmet henges opp på strategiske steder i bygget, deles ut og sendes også til de andre eldresentrene i bydelen.
Sammen med Diakonhjemmet sykehus benytter Diakonveien Omsorg+ seg også av frivillige i sitt arbeid, og har tatt i bruk frivillig appen Nyby. I denne appen kan frivillige registrere seg til de oppdragene som passer for dem, og dette fungerer godt.
Besøk fra kommuner og politikere
Diakonveien Omsorg+ er blitt kjent i hele landet, og er et populært sted for politikere å besøke. Representanter fra flere kommuner har også vært på besøk. Hamid mener at dette er flott, for da er det vekket litt nysgjerrighet som kan være nyttig for andre kommuner. – Vi lærer jo av hverandre, sier han.
– Det er 13 Omsorg+ i Oslo, men vi er den eneste med denne driftsmodellen. Bygget er flott, men hva er det inni bygget? Hva er det vi leverer? Dette er hva som er viktig, forklarer Hamid. – Vi er ingen konkurrent til de andre Omsorg+ boligene. Det handler om at det er flere måter å løse ting på, og vinneren er de eldre.
Forskning på eldre
Det kommer stadig henvendelser fra forskere til Omsorg+. Noe av årsaken kan være at det legges til rette for samarbeid med forskningsprosjekter.
– Det er viktig for oss å være en del av forskingen på eldre. Vi er opptatt av velferdsteknologi og har deltatt i flere Ph.d. programmer. Beboere har blant annet vært med på å teste ut bruk av robot. I tillegg arbeides det aktivt med å etablere en frivillighetssentral her, fortsetter Hamid.
OBOS samarbeid
OBOS er interessert i et samarbeid med Diakonveien Omsorg+. Hamid forteller at OBOS Omsorg+ som bygges på Lambertseter, blir en mindre versjon enn den på Diakonhjemmet, og at de eldre skal kjøpe sin leilighet der.
– Samarbeidet er kjempeviktig, for når vi blir større får vi flere muligheter, flere ressurser og flere eldre får høre om oss. Men, det er mye som må på plass før planlagt oppstart 2025.
Ikke ensom i høytiden
– Noen av de viktigste arbeidsdagene for oss er de dagene man vet at det er tyngst for eldre, både for de som bor hos oss eller på andre steder i Oslo. Derfor stenges ikke noe ned i høytidsdagene, men det lages godt med aktiviteter for dem som er til stede i Omsorg+. Det trappes opp med ansatte, og målet er at det skal være uformelt og gøy. I disse periodene er de ansatte opptatt av å få kontakt med beboerne for å vite at de blir med på det som skjer dersom det er ønskelig, avslutter Hamid.
Her kan du følge aktiviteter og små glimt fra jule- og nyttårsfeiring fra Diakonveien Omsorg+.