– Nærhet mellom ansatte og et vedvarende arbeid for å holde ventetidene nede gir resultater, fortalte klinikkleder Kjetil Bergsmark til helseminister Jan Christian Vestre.

– Nærhet mellom ansatte og et vedvarende arbeid for å holde ventetidene nede gir resultater, fortalte klinikkleder Kjetil Bergsmark til helseminister Jan Christian Vestre.

Takk for besøket, helseminister!

Helse- og omsorgsminister Jan Christian Vestre besøkte sykehuset 15. oktober, samme dag som regjeringen.no igjen oppsummerte arbeidet med å få ned ventetidene på norske sykehus. I saken trekkes vårt sykehus og Helse Fonna fram som de to beste sykehusene på korte ventetider.

– Vi må lære av de beste. Derfor er jeg her, sa Vestre.

Jobber strukturert og målrettet

Under besøket fikk han blant annet en innføring fra avdelingsleder Trude Fixdal i hvordan BUP Vest klarer å holde ventetidene sine nede. Konstituert administrerende direktør, Marianne Mancini, til høyre for helseministeren.

– De sykeste skal sikres hjelp umiddelbart, og alle som trenger behandling hos oss skal få det innen rimelig tid. Behandlingen skal være effektiv slik at pasientene kan skrives ut igjen og få videre oppfølging i andre deler av helsetjenesten. På den måten sikrer vi at vi har kapasitet til nye pasienter. Dette klarer vi ved å tenke helhetlig og med fokus på prioritering, organisering og kompetanse, fortalte Trude Fixdal, avdelingsleder i BUP Vest.

Klinikkleder Kjetil Bergsmark viste helseministeren rundt på poliklinikken på Steinerud og demonstrerte hvordan nærheten mellom sekretærer, leger og sykepleiere på Senter for ortopedi og revmatologi bidrar til rask pasientbehandling og effektivitet.

Digital KI sekretær

Helseminister Vestre fikk også en innføring i et KI-verktøy som psykisk helse er i ferd med å ta i bruk, en form for «digital sekretær» som transskriberer behandlingssamtaler og på halvannet minutt oppsummerer 45 minutters samtale til et forslag til notat. Det unike med dette spesielle verktøyet er at opptaket midlertidig blir lagret lokalt og direkte på våre dataleverandørs maskiner, at notatet som lages kan overføres direkte til DIPS, at opptakene umiddelbart slettes og at verktøyet ikke bruker pasientdata for videre maskinlæring. Bruk av tilsvarende KI-verktøy andre steder tyder på at tiden det tar å skrive journal kan reduseres med 70-80 prosent!

Apper for oppgaveglidning og forberedelse

Vestre våget seg til å prøve treningsappen for kreartrose og lovet å ta med seg utfordringen med raskere godkjenning av slike apper tilbake til departementet. Til venstre professor Nina Østerås, avdelingsleder Trude Fixdal og klinikkleder Erik I. Ganesh Søegaard.

Helseministeren ble til slutt introdusert for to av appene REMEDY/EHI har utviklet for revmapasienter: Happy Hands (håndartrose) og Genus (kneartrose). Begge appene forskes det på for å sikre at bruken av appene gir like god eller bedre behandling.

Vestre prøvde seg på treningsprogrammet til kneartrosepasientene, og var begeistret over kvaliteten på appen. Han tok også utfordringen han fikk med seg tilbake til departementet: nemlig å jobbe for at denne type apper ikke må CE-merkes som høyrisiko medisinskteknisk utstyr. Det er både svært kostbart og tar lang tid. I Tyskland har fastleger allerede tilgang til å gi et større antall tilsvarende «app på resept» til sine pasienter fordi man har fått til en løsning med «fasttrack» for godkjenning av denne type teknologi.

– Takk for meg. Det er så inspirerende å oppleve hvordan forskning og behandling går hånd i hånd på dette sykehuset, og hvordan dere over lang tid har jobbet strukturert for å holde ventetidene nede. Keep up the good work, kvitterte helseminister Jan Christian Vestre.