Organisatorisk arbeidsmiljø

Det organisatoriske arbeidsmiljøet handler om de generelle kravene i arbeidet og rammene for arbeidsmiljøet i virksomheten. Eksempler på dette er hvordan arbeidet er organisert, opplæring, fordeling av arbeidsoppgaver, tilrettelegging, medvirkning, arbeidstidsordninger, ansvar og myndighet. Reguleres av arbeidsmiljøloven §§ 4-1, 4-2 og 4-6 (1).

Psykososialt arbeidsmiljø

Det psykososiale arbeidsmiljøet handler om de mellommenneskelige forholdene og hvordan vi har det på arbeidsplassen. Eksempler er sosial tilhørighet til arbeidsplassen, samarbeid og kommunikasjon, integritet og verdighet og mobbing og trakassering. Kravene til psykososialt arbeidsmiljø er regulert i arbeidsmiljøloven.

Det psykososiale arbeidsmiljøet må sees i sammenheng med det organisatoriske arbeidsmiljøet, da ledelse og organisering av arbeidet henger sammen med de mellommenneskelige forholdene.

Arbeidsmiljøet skal være fullt forsvarlig ut fra ut fra både en enkeltvis og samlet vurdering. Det betyr at arbeidstakere ikke skal utsettes for ulike negative forhold av psykososial karakter og at summen av de ulike belastninger ikke skal bli for stor. Forskning viser at dårlig psykososialt arbeidsmiljø kan føre til alvorlig helsemessig og sosiale konsekvenser.