Organisatorisk arbeidsmiljø
Det organisatoriske arbeidsmiljøet handler om de generelle kravene i arbeidet og rammene for arbeidsmiljøet i virksomheten. Eksempler på dette er hvordan arbeidet er organisert, opplæring, fordeling av arbeidsoppgaver, tilrettelegging, medvirkning, arbeidstidsordninger, ansvar og myndighet. Reguleres av arbeidsmiljøloven §§ 4-1, 4-2 og 4-6 (1).
Psykososialt arbeidsmiljø
Det psykososiale arbeidsmiljøet handler om de mellommenneskelige forholdene og hvordan vi har det på arbeidsplassen. Eksempler er sosial tilhørighet til arbeidsplassen, samarbeid og kommunikasjon, integritet og verdighet og mobbing og trakassering. Kravene til psykososialt arbeidsmiljø er regulert i arbeidsmiljøloven.
Det psykososiale arbeidsmiljøet må sees i sammenheng med det organisatoriske arbeidsmiljøet, da ledelse og organisering av arbeidet henger sammen med de mellommenneskelige forholdene.
Arbeidsmiljøet skal være fullt forsvarlig ut fra ut fra både en enkeltvis og samlet vurdering. Det betyr at arbeidstakere ikke skal utsettes for ulike negative forhold av psykososial karakter og at summen av de ulike belastninger ikke skal bli for stor. Forskning viser at dårlig psykososialt arbeidsmiljø kan føre til alvorlig helsemessig og sosiale konsekvenser.
Tjenester fra BHT
- Arbeidsmiljøkartlegging
- Konflikthåndtering
- Faktaundersøkelse ved varsling om mobbing og trakassering
- Kurs og undervisning
- Rådgivning ved vanskelige sykefraværssaker
- Lederstøtte
- Veiledningssamtaler
- Oppfølgingssamtaler etter emosjonelt belastende opplevelser
Kontaktpersoner
Aktuelle lenker
Krav til arbeidsmiljøet
Arbeidsmiljøloven § 4
Krav til tilrettelegging, medvirkning og utvikling
Arbeidsmijøloven § 4-2
Krav til psykososialt arbeidsmiljø:
Arbeidsmiljøloven § 4-3
Krav om tilrettelegging ved redusert arbeidsevne
Arbeidsmiljøloven § 4-6 (1)
Psykososialt arbeidsmiljø Arbeidstilsynet
Råd i krevende personalsaker, Arbeidstilsynet
Arbeidsmiljøloven
Arbeidsmiljøloven regulerer følgende tema når det gjelder psykososialt arbeidsmiljø
- Integritet og verdighet
- Kontakt og kommunikasjon
- Trakassering og annen utilbørlig opptreden
- Vold, trusler og uheldig belastninger som følge av kontakt med andre
- Arbeidsrelatert stress
- Konflikt